Kulturskolans orkesterskola

Kulturskolans orkesterskola/El sistema skapar symfoniorkestrar och utvecklar barn och unga till orkestermusiker.

Vi vill att instrumentalspel ska vara något som alla barn och unga upplever som lättillgängligt och möjligt. Vi tycker att alla barn och unga har rätt till stöd att utvecklas musikaliskt. I centrum står den kulturskatt som den västerländska konstmusiken är. Något som tillhör alla och som alla ska få möjlighet att upptäcka och skapa sin egen relation till.

Kulturskolans orkesterskola erbjuder lektioner antingen i barnens skola eller i en närliggande skola. Det gör det lätt för deltagarna att få spela ett instrument. I dag deltar över 3 000 barn och unga i Kulturskolans orkesterskola.

Vår undervisning gör att barnen från början får träna på att spela i en orkester. Vid fem års ålder kan barnen börja hos oss i våra digitala orkesterstunder. De får bekanta sig med rytmer, toner, sång och den klassiska musiken.

De yngsta barnen kan komma till sina lektioner klassvis. De äldre tar mer ansvar för sitt instrument och sina lektioner. I årskurs ett börjar undervisningen i ett orkesterinstrument. Från årskurs tre spelar alla barn i en orkester.

Barnen repeterar två gånger i veckan med sitt instrument och en gång i veckan med sin orkester.

Vem kan vara med?

Verksamheten är kostnadsfri och öppen för barn och unga som går i de förskolor och skolor som orkesterskolan samarbetar med.

Förskolorna och skolorna finns i

• Bredäng
  • Fagersjö
  • Farsta Strand
  • Hjulsta
  • Husby
  • Hässelby
  • Kista
  • Rinkeby
  • Rågsved
  • Skärholmen
  • Skarpnäck
  • Tensta
  • Vällingby
  • Vårberg.

Hör av dig till oss för mer information om vilka förskolor och skolor vi samarbetar med.

Samarbetspartner och evenemang

Verksamheten bygger på ett tätt samarbete med förskolor, skolor, musikinstitutioner och professionella symfoniorkestrar. Genom ett utbyte med professionella musiker får barnen och ungdomarna viktiga förebilder. Samarbetet med Berwaldhallen, Folkoperan och Kungliga Operan gör även att deltagarna bland annat kan ta del av olika föreställningar.

Egna konserter

Orkesterskolans unga musiker ger regelbundet konserter i egen regi. Konserterna sker både lokalt på de scener som finns i de olika stadsdelarna men också i Stockholms stora musikhus. Några gånger per år ges också konserter tillsammans med professionella musiker på Stockholms större scener; till exempel med Sveriges Radios Symfoniorkester på Berwaldhallen eller Blåsarsymfonikerna på Musikaliska/Dieselverkstaden.

Mer information om konserter hittar du i vårt kalendarium och på vårt Instagramkonto.

Kulturskolans orkesterskola

Avvikande öppettider