Cirkus

I Kulturskolans cirkusundervisning möter du många olika discipliner och får möjlighet att utveckla din teknik och konstnärlighet.

I undervisningen får du till exempel möta discipliner som akrobatik på matta, parakrobatik, balans, jonglering och luftakrobatik. Kurserna kan ha olika lektionsupplägg med fokus på enbart en disciplin eller multidisciplinära.

Kurser i cirkus

Det finns flera kurser med olika inriktningar i ämnet.

I cirkuslek får du som är mellan 6 och 9 år prova på cirkus på ett lekfullt sätt. Vi arbetar med akrobatik, balansövningar och jonglering.

Du får möjlighet att vara med och visa upp vad du har lärt dig i samband med kursen.

Kurser i cirkuslek

I Kulturskolans cirkuskurser får du prova på flera cirkusdiscipliner. Du utvecklar dina kunskaper i cirkusens grundtekniker akrobatik, balans, jonglering och luftakrobatik. Cirkuskurser finns för dig som är 10–22 år.

Grundkurser

I grundkursen får du utveckla styrka, flexibilitet, kondition och kroppskännedom på ett lekfullt sätt, för att kunna lära dig mer i mötet med cirkusens grundtekniker akrobatik, balans, jonglering och luftakrobatik.

Du behöver inte ha några förkunskaper om cirkus. Du deltar i grundkursen under 4–6 terminer.

Grundkurser i cirkus

Fortsättningskurser

I fortsättningskursen väljer du en till två discipliner att fördjupa dig i. Du får mer eget ansvar för din träning och utrymme att utforska ditt konstnärliga uttryck. Du utvecklar styrka, flexibilitet, kondition och kroppskännedom kopplat till din disciplin.

Fortsättningskursen är för dig som är 12–22 år och har 4–6 terminers förkunskaper i cirkus.

Fortsättningskurser i cirkus

I akrobatikkurserna får du arbeta med akrobatik på matta, en av grunddisciplinerna inom cirkus. Stort fokus ligger på att utveckla de fysiska färdigheter som krävs.

Grundkurser

I grundkursen utvecklar du styrka, flexibilitet, kondition och kroppskännedom på ett lekfullt sätt, för att kunna lära dig att utföra kullerbyttor, hjulningar, enkel parakrobatik, pyramider och handstående.

Du behöver inte ha några förkunskaper. Du deltar i grundkursen under 4–6 terminer.

Grundkurser i akrobatik

Fortsättningskurser

Har du 4–6 terminers förkunskap kan du gå en fortsättningskurs. I fortsättningskursen jobbar du med styrka, flexibilitet, kondition och kroppskännedom för att utvecklas som akrobat.

Du får öva på handvolter, parakrobatik, variationer på handstående och trampetträning.

Fortsättningskurser i akrobatik

I luftakrobatikkursen jobbar du med styrka, flexibilitet, kondition och kroppskännedom för att utveckla färdigheter i din disciplin. Du får välja att arbeta med trapets, tyg eller ring där du får lära dig rörelsefraser, positioner och dynamiska trick.

Kursen vänder sig till dig som är 12–22 år och har minst 6 terminers förkunskaper från grundkurs i cirkus eller motsvarande.

Kurser i luftakrobatik

Nycirkus utforskar cirkusteknik genom andra konstformer. I denna kurs är det med teaterinriktning.

Nycirkus vänder sig till dig som är 10–14 år. I kursen får du jobba med en teaterpjäs som iscensätts med cirkus och teater. Du får bekanta dig med text och kropp i improvisationer och övningar. Utifrån grundläggande cirkus- och teaterövningar arbetar vi tillsammans fram föreställningen.

Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av cirkus eller teater.

Kurser i nycirkus

Du betalar en avgift för att gå en kurs i Kulturskolan. Hur mycket det kostar beror på vilken typ av kurs du går.

En terminskurs är cirka 12 tillfällen. Hur mycket det kostar beror på hur långa lektionerna är. Varje tillfälle är minst 45 minuter och kan innebära lektion, workshop eller studiebesök.

• 45–60 minuter: 750 kronor
  • 90–120 minuter: 950 kronor.

Priserna gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 3 500 kronor per termin.

Terminsavgiften är alltid samma oavsett när du anmäler dig till kursen. Du betalar alltså inte en lägre avgift om du anmäler dig till och börjar i en kurs som redan har börjat.

En kortkurs kostar mellan 300 och 500 kronor om du bor i Stockholms stad. Hur mycket det kostar beror på hur många tillfällen kursen är.

Priset gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 1 750 kronor per kurs.

• Avancerade program: 2 800 kronor per termin
  • Förberedande kurs: 1 500 kronor per termin.

Om flera syskon går i Kulturskolan samtidigt kan ni få syskonrabatt. Samma vårdnadshavare måste göra alla syskons kursbokningar för att ni ska få rabatten.

Öppet just nu