Indisk dans

Vill du lära dig indisk dans? På Kulturskolan kan du välja mellan två av Indiens mest populära danstekniker – bharatanatyam och kathak.

Bharatanatyam har sitt ursprung i tempeldans från södra Indien och Kathak från norra Indien. Stilarna har utvecklats med sin samtid och är numera sceniska danstekniker.

Bharatanatyam använder sig av graciösa handrörelser (mudras), ansiktsuttryck och fotarbete för att gestalta berättelser ur bland annat den indiska mytologin. Kathak har likheter med flamenco med fokus på rytmer – danserna kan var både abstrakta och berättande.

I de båda teknikerna får du också inslag av indisk folkdans och Bollywooddans.

Kurser i indisk dans

Grundkurser

Bekanta dig med indiska rytmer och musik och prova på indiska handgester (mudras). Genom olika övningar och danser får du utveckla motorik, musikalitet och rumsuppfattning. Du får lära dig olika danser med inslag av indisk folkdans och Bollywooddans och prova på att framföra dem på scen.

Du går på grundkursen i 4–6 terminer.

Grundkurser i bharatanatyam

Fortsättningskurser

I fortsättningskursen får du prova på svårare tekniska moment och koreografier. Du tränar upp din kropp, värmer upp och stärker de muskler som är viktiga för att utvecklas inom bharatanatyam. En gång per läsår får du tillfälle att framföra en koreografi på scen tillsammans med din grupp.

För att gå fortsättningskursen ska du ha erfarenhet av att dansa bharatanatyam under 4–6 terminer.

Fortsättningskurser i bharatanatyam

Grundkurser

I grundkursen bekantar du dig med indiska rytmer och musik och prova på indiska handgester (mudras). Genom olika övningar och danser utvecklar du motorik, musikalitet och rumsuppfattning. Du får lära dig olika danser med inslag av indisk folkdans och Bollywooddans och prova på att framföra dem på scen.

Du går på grundkursen i 4–6 terminer.

Grundkurser i kathak

Fortsättningskurser

I fortsättningskursen får du prova på svårare tekniska moment inom kathak och lära dig längre och mer komplicerade koreografier. Genom upplägget på klasserna lär du dig om hur man tränar sin kropp, värmer upp och stärker de muskler som är viktiga för att utvecklas inom kathak. Du får någon gång per läsår tillfälle att framföra en koreografi på scen.

För att gå en fortsättningskurs ska du ha tidigare erfarenhet av att dansa kathak under 4–6 terminer.

Fortsättningskurser i kathak

Avancerade kurser

På avancerad nivå lär du dig mer om de musik- och dansbegrepp som definierar kathak. Koreografierna är långa och innehåller tekniskt avancerade partier. Du får möjlighet att själva lära sig skapa och koreografera danser. Vid något tillfälle under läsåret får du vara med på föreställningar och uppträda.

Du behöver ha erfarenhet av att dansa kathak minst 8–10 terminer.

Avancerade kurser i kathak

Du betalar en avgift för att gå en kurs i Kulturskolan. Hur mycket det kostar beror på vilken typ av kurs du går.

En terminskurs är cirka 12 tillfällen. Hur mycket det kostar beror på hur långa lektionerna är. Varje tillfälle är minst 45 minuter och kan innebära lektion, workshop eller studiebesök.

• 45–60 minuter: 750 kronor
  • 90–120 minuter: 950 kronor.

Priserna gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 3 500 kronor per termin.

Terminsavgiften är alltid samma oavsett när du anmäler dig till kursen. Du betalar alltså inte en lägre avgift om du anmäler dig till och börjar i en kurs som redan har börjat.

En kortkurs kostar mellan 300 och 500 kronor om du bor i Stockholms stad. Hur mycket det kostar beror på hur många tillfällen kursen är.

Priset gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 1 750 kronor per kurs.

• Avancerade program: 2 800 kronor per termin
  • Förberedande kurs: 1 500 kronor per termin.

Om flera syskon går i Kulturskolan samtidigt kan ni få syskonrabatt. Samma vårdnadshavare måste göra alla syskons kursbokningar för att ni ska få rabatten.