Oboe

Oboe är ett träblåsinstrument som är ett klassiskt inslag i en orkester.

Kurser i oboe

Kurser i oboe finns för dig som är 8 år eller äldre.

Grundkurser

Du får lära känna instrumentet, få ton och sköta om oboen. Spela enkla melodier ensam och tillsammans. Du får lära dig noter och härma enkla melodier på gehör. Varje termin får du chansen att uppträda.

Grundkurser i oboe

Fortsättningskurser

Du fördjupar dina kunskaper genom att lära dig mer och förbättra din teknik, intonation, rytm och andning. För att gå en fortsättningskurser behöver du ha en del förkunskaper. I kurskatalogen kan du se vad som krävs för just den kurs du vill gå.

Fortsättningskurser i oboe

En vacker solist

En oboe ser nästan ut som en klarinett, men låter helt annorlunda. Oboen har en vacker och tydlig klang och får ofta spela solopartier i en symfoniorkester.

Oboen är ett träblåsinstrument. Precis som den större fagotten har oboen ett dubbelt rörblad som sticker upp nästan som ett vasstrå.

Du betalar en avgift för att gå en kurs i Kulturskolan. Hur mycket det kostar beror på vilken typ av kurs du går.

En terminskurs är cirka 12 tillfällen. Hur mycket du betalar beror på hur långa lektionerna är och hur många deltagare kursen har. Varje tillfälle är minst 30 minuter och kan innebära lektion, uppspel, workshop eller studiebesök.

• 30–60 minuter med 2–8 deltagare: 950 kronor
  • 45–60 minuter med 9–24 deltagare: 750 kronor
  • Ensemble: 500 kronor.

Priserna gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 3 500 kronor per termin.

Terminsavgiften är alltid samma oavsett när du anmäler dig till kursen. Du betalar alltså inte en lägre avgift om du anmäler dig till och börjar i en redan pågående kurs.

En kortkurs kostar mellan 300 och 500 kronor om du bor i Stockholms stad. Hur mycket du betalar beror på hur många tillfällen kursen är.

Priset gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 1 750 kronor per kurs.

• Avancerade program: 2 800 kronor per termin
  • Förberedande kurs: 1 500 kronor per termin.

Priset gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 3 500 kronor per termin.

Du kan få en nedsatt avgift, eller helt avgiftsfritt, om ditt hushåll har en låg årsinkomst.

Om flera syskon går i Kulturskolan samtidigt kan ni få syskonrabatt. Samma vårdnadshavare måste göra alla syskons kursbokningar för att ni ska få rabatten.

Spela mer

Öppet just nu