Avgifter

Hur mycket du betalar för en av Kulturskolans kurser beror på hur stor gruppen är och hur lång lektionen är.

Kulturskolans terminskurser kostar 750–950 kronor. Kortkurser kostar 300–500 kronor per kurs. Fakturan skickas ut cirka två månader efter att kursen startat.

Terminsavgiften är densamma oavsett när du anmäler dig till kursen, även om kursen redan pågår och några tillfällen har passerat innan du börjar.

Priserna för en kurs varierar beroende på gruppstorlek och lektionstid. Samma prislista gäller för kurser inom

• teater och musikal
  • dans och cirkus
  • konst och media.

Vad som gäller när du bokar en kursplats kan du läsa i våra bokningsvillkor.

En terminskurs är cirka 12 tillfällen. Hur mycket det kostar beror på hur långa lektionerna är. Varje tillfälle är minst 45 minuter och kan innebära lektion, workshop eller studiebesök.

• 45–60 minuter: 750 kronor
  • 90–120 minuter: 950 kronor.

Priserna gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 3 500 kronor per termin.

Terminsavgiften är alltid samma oavsett när du anmäler dig till kursen. Du betalar alltså inte en lägre avgift om du anmäler dig till och börjar i en kurs som redan har börjat.

En kortkurs kostar mellan 300 och 500 kronor om du bor i Stockholms stad. Hur mycket det kostar beror på hur många tillfällen kursen är.

Priset gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 1 750 kronor per kurs.

• Avancerade program: 2 800 kronor per termin
  • Förberedande kurs: 1 500 kronor per termin.

Syskonrabatten gäller från och med det tredje barnet som går på Kulturskolan. Det är viktigt att samma vårdnadshavare står som betalare för alla kurser för att syskonrabatten ska läggas in.

Avgifter för musikkurser

Priserna för kurser i musik skiljer sig lite från de andra ämnena.

En terminskurs är cirka 12 tillfällen. Hur mycket du betalar beror på hur långa lektionerna är och hur många deltagare kursen har. Varje tillfälle är minst 30 minuter och kan innebära lektion, uppspel, workshop eller studiebesök.

• 30–60 minuter med 2–8 deltagare: 950 kronor
  • 45–60 minuter med 9–24 deltagare: 750 kronor
  • Ensemble: 500 kronor.

Terminsavgiften är alltid samma oavsett när du anmäler dig till kursen. Du betalar alltså inte en lägre avgift om du anmäler dig till och börjar i en redan pågående kurs.

En kortkurs kostar mellan 300 och 500 kronor om du bor i Stockholms stad. Hur mycket du betalar beror på hur många tillfällen kursen är.

Priset gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 1 750 kronor per kurs.

• Avancerade program: 2 800 kronor per termin
  • Förberedande kurs: 1 500 kronor per termin.

Hyra instrument

Du som inte har ett eget instrument kan ofta hyra ett av oss.

Din lärare kan berätta vilken typ av instrument du behöver och hjälper också till att skicka in en beställning. Du hämtar sedan själv ut det på instrumentförrådet.

Du betalar 300 kronor per termin.

Nedsatt avgift, avgiftsfritt och syskonrabatt

Du kan få en nedsatt avgift, eller helt avgiftsfritt, om ditt hushåll har en låg årsinkomst. Om flera syskon går i Kulturskolan samtidigt kan ni få syskonrabatt.

Om ert hushåll har en gemensam årsinkomst som är 321 000–428 000 kronor kan ni ansöka om nedsatt avgift för Kulturskolans kurser.

• Kostnaden med nedsatt avgift är 300 kronor per kurs och barn, för både terminskurser och kortkurser.
  • Nedsatt avgift påverkar inte kostnaden för att hyra instrument.

Har ert hushåll en gemensam årsinkomst som är högre än 428 000 per år betalar ni ordinarie kursavgift.

Tjänar ditt hushåll 321 000 kronor eller mindre kan ni ansöka om avgiftsfria termins- eller kortkurser.

Syskonrabatten gäller inte instrumenthyra eller kortkurser.

Gratis prova på-tillfällen

Ibland har Kulturskolan speciella prova på-tillfällen som är gratis. Det kan till exempel vara när vi besöker skolor, när det är Kulturskolans dagar i Kungsträdgården eller när vi har öppet hus i våra egna lokaler. Då får du träffa pedagoger och prova på olika aktiviteter.

Du kan tyvärr inte prova på våra ordinarie kurser gratis.