Bokningsvillkor för Kulturskolan Stockholm

För Kulturskolans kurser och program finns bokningsvillkor.

När du bekräftar ditt köp av kursplats så gäller bokningsvillkoren.

Bokningsvillkor

Kulturskolan är en pedagogisk fritidsverksamhet för dig som är mellan 6–22 år. Du som fyller 22 år efter höstterminens kursstart kan delta på en eller flera kurser fram till läsårets slut under den följande våren.

Kulturskolan erbjuder kurser med olika längd:

• Korta kurser och lovkurser
  • Terminskurser

Alla påbörjade kurser faktureras och du kan tyvärr inte prova på våra kurser gratis.

Korta kurser och lovkurser

Korta kurser har mellan ett till sex kurstillfällen. De finns både under terminerna och under skolloven.

Terminskurser

Terminskurser har cirka tolv kurstillfällen per termin. Vid terminens slut är din kursplats reserverad inför nästa terminskurs.

• Inför höstterminen måste du tacka ja till din reserverade kursplats om du vill fortsätta.
  • Inför vårterminen måste du avanmäla din reserverade kursplats om du inte vill fortsätta.

Du kan alltid se information om dina bokade kurser i vårt bokningssystem. Det är viktigt att logga in inför varje termin och kontrollera kursinformationen.
Om du anmäler dig till en redan påbörjad kurs är terminsavgiften inte rabatterad. Du betalar samma terminsavgift oavsett när du gör din anmälan.

Varje tillfälle är minst 30 minuter och kan till exempel vara en lektion eller ett uppspel. Kurstillfällen kan vara både på plats eller i digital form. Kursavgiften är densamma oavsett om lektionen är fysisk eller digital.

Inställda kurstillfällen

Om Kulturskolan behöver ställa in kurstillfällen kontaktar vi dig via sms eller e-post.

Kulturskolan skickar en faktura till dig inom två månader efter att kursen börjat. Kulturskolan återbetalar eller sänker inte avgiften om du slutar under pågående kurs.

Elektronisk faktura

Elektronisk faktura (e-faktura) kan användas för de flesta återkommande betalningar till Stockholms stad. E-faktura innebär att fakturan skickas direkt till betalarens internetbank och nödvändiga uppgifter blir förifyllda.

Vill du ha e-faktura anmäler du det till din internetbank. Sök efter Stockholms stad. Kontakta din bank om du har frågor kring hur du gör.

Skulle du få en betalningspåminnelse för en e-faktura, skickar vi ut den på papper.

I e-tjänsten Mina sidor kan du se dina fakturor och information om dem.

Du som betalare kan ansöka om nedsatt avgift eller avgiftsfritt om ditt hushåll har en låg sammanlagd inkomst.

Nedsatt avgift gäller under ett läsår för både terminskurser, kortkurser och lovkurser. Nedsatt avgift gäller inte instrumenthyra. Du kan ansöka om nedsatt avgift i samband med att du bokar kurs i kurskatalogen. Du behöver ansöka om nedsatt avgift senast dagen innan kursen börjar.

Om fler än två syskon går på Kulturskolans terminskurser kan du som betalare ansöka om syskonrabatt. Då betalar du endast för de två äldsta syskonen. Syskonrabatten gäller inte instrumenthyra eller kortkurser och lovkurser.

Det måste vara samma vårdnadshavare som gör kursbokningarna för alla syskon för att syskonrabatten ska gälla.

Ångerrätten gäller om du gör din avanmälan senast 14 dagar innan kursens start. Om du bokar en kurs som startar tidigare än 14 dagar från köpet gäller inte ångerrätten. Då behöver du betala avgiften och göra en avanmälan.

För att säga upp din plats loggar du in i vårt bokningssystem. Där kan du avanmäla din plats under fliken ”Avanmälan” i menyraden. För att din avanmälan ska vara giltig måste du göra den i vårt bokningssystem.

Om kursen redan är påbörjad behöver du betala hela terminsavgiften. Du måste säga upp din kursplats senast 14 dagar innan kursstart för att inte behöva betala för kursen.

Du kan ringa till kontaktcenter på 08–508 318 70 om du behöver hjälp med din avanmälan.

Under vissa förutsättningar kan du avboka din plats utan betalningskrav även med färre än 14 dagar kvar till kursstart. Om Kulturskolan ändrar:

• tid för kursen
  • plats för kursen
  • avgift för kursen
  • eller skjuter upp kursstart mer än 14 dagar.

Om kursen inte fungerar med ditt skolschema (grundskola, gymnasium) kommer Kulturskolan att erbjuda en annan kurstid. Om det inte är möjligt att erbjuda en ny tid kommer vi att avboka din plats och makulera fakturan.

Övriga fall ska prövas och beslutas av Kulturskolans kvalitetschef.

Sjukdom eller skada

Om du på grund av sjukdom eller skada inte kan delta i kursen, kan du säga upp platsen utan avgift. Då behöver du skicka en kopia av läkarintyget till Kulturskolan. Efter att vi tagit del av läkarintyget kommer vi förstöra vår kopia av intyget. Skicka läkarintyget till:

Kulturförvaltningen
Kulturskolan Stockholm
163 08 Spånga

Prova på

Ibland har Kulturskolan speciella prova på-tillfällen som är gratis. Det kan till exempel vara när vi besöker skolor, när det är Kulturskolans dagar i Kungsträdgården eller när vi har öppet hus i våra egna lokaler. Då får du träffa pedagoger och prova på olika aktiviteter.

Du kan tyvärr inte prova på våra ordinarie kurser.