Så ansöker du om nedsatt avgift

Tjänar ditt hushåll tillsammans 428 000 kronor per år eller mindre kan du ansöka om nedsatt kursavgift.

Då kan du skicka ansökan

Din ansökan om nedsatt avgift kan du:

• Som tidigast skicka i samband med att du bokar kursplats.
  • Som senast skicka dagen innan kursen börjar.

Redovisa din inkomst

För att ansöka om nedsatt avgift eller avgiftsfritt behöver du redovisa din inkomst. Det gör du genom att skicka in en kopia på ditt slutskattebesked från föregående år.

Ansöker du om nedsatt avgift för läsår 2023/2024 skickar du in uppgifter om inkomstår 2022. Du kan ladda ner ditt slutskattebesked på Mina sidor på Skatteverkets webbplats.

Har du stöd från CSN, a-kassa, Försäkringskassan eller försörjningsstöd ska du också skicka in dokument som visar denna inkomst.

Är du egen företagare ska du även skicka in din preliminära deklaration. Den kan du hämta på Skatteverkets webbplats.

Skicka in dokument

Du laddar upp dina dokument i kurskatalogen. Läs och godkänn villkoren. Ladda sedan upp alla dokument som visar hushållets gemensamma inkomster. Klicka på Lägg till ansökan.

Kulturförvaltningen
Kulturskolan Stockholm
163 08 Spånga

Meddela Kulturskolan via e-post eller telefon om du postar dokumenten.

E-post: avgift.kulturskolan@edu.stockholm.se

Beslut

När din ansökan har behandlats kontaktar vi dig via e-post med ett beslut. I beslutet framgår hur länge du är beviljad nedsatt avgift. Du kan få nedsatt avgift en termin i taget eller ett helt läsår.

Inför varje nytt läsår måste du ansöka om nedsatt avgift på nytt.