Kulturskolans avancerade program i dans

Är du mellan 10 och 21 år, har ett stort engagemang för dans och vill fortsätta utvecklas? Då kan Kulturskolans avancerade program (KAP) vara något för dig.

Genom dansträning i olika stilar och flera lektioner i veckan ger KAP dans dig möjlighet att utveckla och fördjupa dina kunskaper såväl tekniskt som konstnärligt.

Du får många tillfällen att stå på scen, både i Kulturskolans egna föreställningar och i andra publika sammanhang på scener runt om i Stockholms stad. I undervisningen ingår teknikträning, improvisation, komposition och koreografi.

Som elev på programmet ska du

• ha hög närvaro
  • vara engagerad och aktiv under varje lektion
  • medverka både på repetitioner och på föreställningar.

För att komma in på KAP dans är det bra om du innan dansat olika dansgenrer.

Inriktningar

• Förberedande KAP (10–13 år)
  • KAP 1 (13–16 år)
  • KAP street (15–22 år)
  • KAP jazzdans (16–21 år)
  • KAP klassisk balett (16–21 år)
  • KAP modern och nutida dans (16–21 år).

Förberedande KAP har två lektioner i veckan á 60 minuter och KAP 1 har två lektioner i vecka á 90 minuter. Du går i gruppen under 3 år. Förberedande KAP och KAP 1 fokuserar på jazz, balett, street samt modern och nutida dans. Det varierar från år till år vilka av genrer du dansar. Vid antagningsworkshopen framgår vilka genrer som kommer ingå i programmet under läsåret 2024/2025.

KAP genre är inriktade på olika genrer med två lektioner i veckan á 90 minuter. Dessutom ingår en valfri lektion i veckan från vårt ordinarie utbud. Du går i KAP genre under 3 år. Vilka KAP genre som startas till läsåret 2024/2025 beror på antalet sökande. Inriktningar som går att söka till läsåret 2024/2025 är street, jazzdans, klassisk balett och modern och nutida dans.

Du betalar en avgift per termin för Kulturskolans avancerade program.

Pris: 2 800 kronor per termin.

Priset gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 3 500 kronor per termin.

För dig som är 10–13 år och senare vill ansöka till Kulturskolans avancerade program i dans finns en förberedande kurs.

Pris: 1 500 kronor per termin.

Du kan få en nedsatt avgift, eller helt avgiftsfritt, om ditt hushåll har en låg årsinkomst.

Syskonrabatten gäller från och med det tredje barnet som går på Kulturskolan. Det är viktigt att samma vårdnadshavare står som betalare för alla kurser för att syskonrabatten ska läggas in.

Antagningsprov

Anmälan till antagningsprov inför läsår 2024/2025 är stängd.

KAP dans

Avvikande öppettider