Kulturskolans avancerade program i konst och media

Är du 14–19 år och vill fördjupa dina kunskaper inom teckning, måleri, skulptur, foto och konstteori? Då kan Kulturskolans avancerade program (KAP) vara något för dig.

Kulturskolans avancerade program i konst och media erbjuder ett kreativt och konstnärligt sammanhang där du kan växa och utmanas.

Du utvecklar seende, iakttagelseförmåga, tekniska färdigheter och materialkännedom för att gestalta dina egna idéer. I undervisningen ingår besök på en aktuell utställning och arbete med att göra en egen utställning med gruppen.

För att söka KAP konst och media behöver du ha gått minst två terminer bild och form på Kulturskolan eller likvärdig kurs.

Som elev på programmet förväntas du ha hög närvaro, vara engagerad och aktiv under varje lektion.

Undervisning

• KAP Konst och media 1 (14–16 år): teckning, skulptur, måleri, grafik i Kulturskolans lokaler på Kungsholmen.
  • KAP konst och media 2 (16–19 år): foto, måleri, textil, film, illustration, grafik, skulptur i Kulturskolans lokaler vid Medborgarplatsen.

I både KAP 1 och 2 kan vissa delar av kursen vara i andra lokaler. Workshops och besök på utställningar kan ibland hända på helger.

Antagningsprov

Anmälan till antagningsprov inför läsår 2024/2025 är stängd.

Du betalar en avgift per termin för Kulturskolans avancerade program.

Pris: 2 800 kronor per termin.

För dig som är 10–13 år och senare vill ansöka till Kulturskolans avancerade program i dans finns en förberedande kurs.

Pris: 1 500 kronor per termin.

Syskonrabatten gäller från och med det tredje barnet som går på Kulturskolan. Det är viktigt att samma vårdnadshavare står som betalare för alla kurser för att syskonrabatten ska läggas in.

Telefontider från 1 maj
1 maj – stängt