Kulturskolans avancerade program i musik

Fördjupa dig i ditt huvudinstrument, bli undervisad i något annat instrument, lär dig mer om musikteori, spela tillsammans med andra och möt din publik.

I Kulturskolans avancerade program (KAP) får du som är mellan 10 och 21 år, och som spelar och sjunger, ett musikaliskt sammanhang. Du kan utvecklas, utmanas och satsa mer. Här fördjupar du dig i ditt huvudinstrument. Du får lära dig mer om musikteori, spela tillsammans med andra och möta publik.

Som elev på programmet förväntas du ha hög närvaro, vara engagerad och aktiv under varje lektion.

Undervisning

KAP 1 musik är för dig som är 10–13 år. I KAP 1 har du en lektion á 45 minuter i veckan med möjlighet till undervisning i ensemble och orkesterspel. Vi går också igenom grundläggande musikteori.

I KAP 1 musik kan du välja mellan inriktningarna

• klassiskt
  • pop/rock/jazz.

KAP 2 musik är för dig som är 14–21 år.

Det finns två alternativa upplägg på undervisningen. Du kan välja mellan

• enskild undervisning i ditt huvudinstrument 45 minuter per vecka och undervisning i grupp i ditt biinstrument 30 minuter per vecka, eller
  • undervisning i ditt huvudinstrument 60 minuter per vecka och inget biinstrument.

Undervisning i ensemble och orkesterspel är obligatoriskt i de ämnen där det finns möjlighet. Du får möjlighet till undervisning i musikteori och att medverka vid konserter och framträdanden.

I KAP 2 musik kan du välja mellan inriktningarna

• klassiskt
  • pop/rock/jazz
  • singer-songwriter
  • jazzcentrum.

För dig som går KAP 1

Fyller du 14 år under perioden januari fram till dagen innan kommande höstterminsstart, går du kvar på KAP 1 vårterminen ut och söker KAP 2 i maj under samma period.

Fyller du 14 år efter höstterminsstarten, går du kvar på KAP 1 hela läsåret och söker KAP 2 i maj nästkommande år.

För dig som går KAP 2

Du som redan går KAP 2 musik får i maj ett erbjudande om återanmälan (om du vill fortsätta kommande läsår) via mejl.

Du betalar en avgift per termin för Kulturskolans avancerade program.

Pris: 2 800 kronor per termin.

För dig som är 10–13 år och senare vill ansöka till Kulturskolans avancerade program i dans finns en förberedande kurs.

Pris: 1 500 kronor per termin.

Syskonrabatten gäller från och med det tredje barnet som går på Kulturskolan. Det är viktigt att samma vårdnadshavare står som betalare för alla kurser för att syskonrabatten ska läggas in.

Antagningsprov

Anmälan till antagningsprov inför läsår 2024/2025 är stängd.

KAP musik

Avvikande öppettider