Kulturskolans avancerade program jazzcentrum

Kulturskolans avancerade program KAP jazzcentrum är ett utbildningspaket och en mötesplats för dig som ung musiker mellan 15 och 22 år.

Inriktningen på jazzcentrum är främst jazz, men också andra närbesläktade afro-amerikanska genrer som fusion, funk och soul. Du får undervisning i världsklass av erfarna och välutbildade lärare som själva är professionella musiker. Du får spelkompisar och gott om möjligheter att spela inför publik i små och stora sammanhang. Utbildningen passar dig som senare vill söka vidare till musikgymnasium, folkhögskola eller musikhögskola.

På jazzcentrum får du fördjupa dina kunskaper och utvecklas inom jazz och närbesläktade genrer. KAP jazzcentrum har särskild tonvikt på ensemblespel och improvisation. Du får

• undervisning i ensemblespel 1–1,5 timme varje vecka
  • undervisning i musikteori 1 timme varje vecka
  • undervisning på ditt huvudinstrument 45 minuter varje vecka
  • undervisning i bi-ämne 30 minuter varannan vecka
  • workshops och fördjupning i olika moment
  • tillfälle att medverka vid konserter och framträdanden
  • regelbundna besök av gästlärare.

Som elev på programmet förväntas du ha hög närvaro, vara engagerad och aktiv under varje lektion. Du förväntas delta i alla ämnen: huvudinstrument, bi-instrument, ensemble, musikteori och clinics.

Ansök till KAP jazzcentrum

Antagningsprov

Anmälan till antagningsprov inför läsår 2024/2025 är öppen 19 februari–1 maj.

För att söka jazzcentrum ska du anmäla dig till antagningsprovet i kurskatalogen. Observera att bokningsbekräftelsen som skickas ut i samband med att du anmäler dig till antagningsprovet inte är en bekräftelse på att du har kommit in på programmet.

Efter den 1 maj blir du som anmält dig kontaktad för en första uttagning som sker digitalt. Då meddelar du oss vilket huvudinstrument du vill söka på och skickar in en kort video där du spelar en av de tre låtarna

• ”Autumn Leaves”
  • ”Corcovado (Quiet nights)”
  • ”Beautiful Love” till ackompanjemang.

I slutet av maj får du ett mejl med besked om du går vidare eller inte till det fysiska antagningsprovet som är den 30 maj. Om du går vidare till en andra sökomgång får du framföra en jazzstandard ur din egen repertoar inför lärarna på jazzcentrum. Det blir även en kort intervju.

Någon vecka efter antagningsprovet får du besked om du blivit antagen till jazzcentrum.

Vad kostar det?

Du betalar en avgift per termin för Kulturskolans avancerade program.

Pris: 2 800 kronor per termin.

Priset gäller om du bor i Stockholms stad. Bor du i en annan kommun betalar du 3 500 kronor per termin.

För dig som är 10–13 år och senare vill ansöka till Kulturskolans avancerade program i dans finns en förberedande kurs.

Pris: 1 500 kronor per termin.

Du kan få en nedsatt avgift, eller helt avgiftsfritt, om ditt hushåll har en låg årsinkomst.

Syskonrabatten gäller från och med det tredje barnet som går på Kulturskolan. Det är viktigt att samma vårdnadshavare står som betalare för alla kurser för att syskonrabatten ska läggas in.

KAP jazzcentrum

Avvikande öppettider